پايگاه خبری شهرستان ميرجاوه - آخرين عناوين :: نسخه کامل http://ladiez.ir/ Mon, 05 Jun 2023 15:03:24 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://ladiez.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط پايگاه خبری لادیز http://ladiez.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری تحلیلی لادیز آزاد است. Mon, 05 Jun 2023 15:03:24 GMT 60 رشد قارچ‌گونه دست‌انداز در کلان‌شهر جنوب شرق/ وقتی عزمی برای هماهنگی نیست http://ladiez.ir/vdcee78w.jh87oi9bbj.html به گزارش لادیز به نقل از زاهدنیوز، یکی از حقوق شهروندی طبق تعریف جامعه‌شناسی شهری مناسب‌سازی فضای شهری و تدوین قوانین شهرنشینی برای شهروندان است تا آن‌ها با نظم و قانون از امکانات موجود شهری استفاده کنند. این حق شهروندی در حالی از مردم کلان‌شهر زاهدان در بسیاری از خیابان‌های اصلی و فرعی سلب شده است که زمستان و تابستان خصوصاً هنگامی که اندک بارش باران زمین‌های تشنه را سیراب می‌کند شهروندان در چاله‌چوله‌ها و وضعیت نامناسب معابر با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ‎ چاله‌هایی که یکی پس از دیگری نمایان می‌شود و رانندگان باید در معابر گوی سبقت را در ردکردن موانع از یکدیگر بگیرند تا مبادا هزینه هنگفت پیرامون تعمیر ماشین و جلوبندی آن بر دوششان تحمیل شود. ‎ با تمام این تفاسیر اما شماری از شهروندان در منطقه قاسم‌آباد زاهدان از وضعیت نامناسب آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌های این محدوده گلایه داشته و مطالبه آنان بهسازی و آسفالت معابر است، چرا که به گفته اهالی آسفالت این محدوده از شهر وضعیت مطلوبی ندارد و همین امر موجب نارضایتی شهروندان شده است‎. ‎ نامناسب‌بودن آسفالت، وجود دست‌انداز در خیابان‌های اصلی و پرتردد مشکلاتی برای عبور و مرور شهروندان به‌خصوص رانندگان خودرو‌ها و رانندگان تاکسی به وجود آورده و عبور و مرور را برای شهروندان دشوار کرده است‎. ‎ بااین‌وجود در حالی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک شهر پایدار را از دیگر شهر‌ها متمایز می‌کند و تأثیر زیادی بر منظر شهری و تسهیل در عبور و مرور شهروندان دارد، آسفالت مناسب معابر است این در حالی بوده که اگر در سطح خیابان‌های شهر زاهدان، به‌صورت روزانه عبور و مرور داشته باشید قطعاً شاهد اختلاف سطح‌ها و چاله‌چوله‌ها و برجستگی‌های متعدد در سطح خیابان‌ها خواهید بود‎. ‎ به اذعان برخی از شهروندان حکایت آسفالت‌های شهر زاهدان حکایت وصله‌کردن زخم‌های خیابان‌هایی است که هر از چند گاهی از سوی ارگان‌های ذی‌ربط شهری تخریب و یا حفاری می‌شود و دیگر به همان شکل قبلی بر نمی‌گردد؛ اگر ترمیمی هم صورت می‌گیرد به‌قدری بی‌کیفیت است که ماندگاری زیادی نداشته و پس از مدتی دوباره باید آستینی برای تعمیر آسفالت‌ها بالا زده شود. پیگیر رفع مطالبات مردم هستیم عباس یعقوبی نیا، معاون امور عمرانی و زیربنایی شهرداری زاهدان در خصوص این مطالبه مردمی بیان کرد: قاسم‌آباد یکی از موقعیت‌هایی است که در چند سال اخیر از ضلع شمال شرقی به شهر زاهدان اضافه شده است. ‎ وی افزود: از دو سال پیش محور‌های زیادی در این قسمت زیرسازی، آسفالت و جدول‌بندی شده است. ‎ به گفته این مسئول؛ رسیدگی به محور‌ها و امورات شهری در این منطقه در برنامه کاری امسال گنجانده شده است. ‎ معاون امور عمرانی و زیربنایی شهرداری زاهدان گفت: در ۶ ماه اول سال ۱۲ محور از منطقه قاسم‌آباد آسفالت خواهد شد، از طرفی محور‌هایی که آماده‌سازی شده از لحاظ تردد و رفت‌وآمد اولویت دارند و کار بر روی آن‌ها انجام خواهد شد. ‎ یعقوبی نیا اظهار کرد: تلاش ما این است پیمانکارانی را برای اجرای پروژه‌ها به‌کارگیری کنیم که کار را برای مردم به نحو احسنت انجام دهند. ‎ انتهای خبر/‏ ]]> اخبار Tue, 30 May 2023 04:20:11 GMT http://ladiez.ir/vdcee78w.jh87oi9bbj.html سفر ۲ فرمانده ارشد نظامی ایران به ‌منطقه سیستان‌/ هشدار به ‌همسایگان شرقی برای رعایت مقررا‌ت مرزی http://ladiez.ir/vdcdsz0x.yt0zn6a22y.html به گزارش لادیز به نقل از تسنیم، سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی کشور و امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد منطقه سیستان شدند و در نشستی مشترک ‌در شهرستان زابل درگیری روز گذشته مرزبانان ‌فراجا با طالبان در نقطه صفر مرزی با همکاری مطلوب مرزبانی و ارتش را بررسی کردند. سردار رضایی در این جلسه با واکاوی درگیری روز گذشته مرزبانان ‌با طالبان‌ گفت: همکاری بسیار عالی بین مرزبانی فراجا و نیروی زمینی ارتش روز گذشته انجام شد.‌ در عملیات دیروز طبق شواهد و قرائن، شروع‌کننده تیراندازی نیروهای طالبان بودند و خط قرمز مرزبانان غیور ما خاک مقدس و مرز کشور عزیزمان ایران اسلامی است که به هیچ احدی اجازه تعرض نخواهند داد. وی ‌اظهار داشت: برنامه‌های ما به عنوان یک ارگان نظامی و امنیتی این است که از مرزها دفاع و حراست کنیم تا مردم ما بتوانند در امنیت کامل در حاشیه مرزها و مرکز زندگی کنند. جانشین فرمانده کل انتظامی کشور در ادامه بر ایجاد بستر پایش های هوایی و استفاده از پهپاد در مرزها توسط مسئولان مربوطه تأکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت پهپادی در تأمین امنیت مرزها بسیار حائز اهمیت بوده و استفاده از این ظرفیت در کنترل مرزها بازدارنده خواهند بود.‌ امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش صبح امروز در جریان سفر به منطقه سیستان و بازدید از شرایط مرز مشترک با کشور افغانستان، اظهار داشت: مرزهای مشترک با کشور افغانستان به طور کامل در کنترل نیروی زمینی ارتش هستند و در کنار ما برادران مرزبانی قرار دارند و امنیت به طور کامل برقرار است. فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بارها اشاره شد حضور ما در مرز به معنای اینکه خطری ما را تهدید می‌کند نیست بلکه به جهت اشراف اطلاعاتی و امنیت است که در مرزها‌ برقرار است. وی خاطرنشان کرد: در بحث برخورد با نوع تردد ممکن است گاهی اختلافی بین دو مرزبان پیش افتد که موضوع مهمی نیست و کاملاً در کنترل بوده است. همرزمان ما در مرزبانی و نیروی زمینی کاملاً در منطقه مسلط هستند. تا هر جا که کشور مقابل مرز مشترک با ما دارد مقررات بین‌المللی را احترام بگذارد احترام متقابل می‌بیند و حُسن همجواری به جا می‌آوریم ولی اگر جایی احساس شود طرف مقابل نمی‌خواهد به مقرارت تن بدهد با برخورد دیگری مواجه می‌شود. وضعیت مرز سیستان بسیار آرام است سردار رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی کشور صبح امروز در جریان سفر به منطقه سیستان و بازدید از شرایط مرزهای مشترک با کشور افغانستان اظهار داشت: در مرز مشترک ایران و افغانستان چند باری است که از طرف حاکمان افغانستان اشتباهی رخ می‌دهد؛ طوری که روز گذشته تیراندازی بی‌جایی از سوی کشور همسایه اتفاق افتاد و اقدام متقابل انجام شد. جانشین فرمانده کل انتظامی کشور ادامه داد: نیروهای مرزبانی این موضوع را مدیریت کردند و متأسفانه یکی از همکاران به شهادت رسید و دو نفر دیگر نیز مجروح شدند. وی تصریح کرد: به کشورهای همسایه می‌گوییم مرزهای ما مرزهای دوستی است و نباید اجازه دهیم اتفاق ناگواری پیش آید. در حال حاضر وضعیت مرز بسیار آرام است؛ شب گذشته هیچ‌گونه تهاجمی اتفاق نیفتاده و موضوع عصر دیروز فیصله پیدا کرد. ‌به گزارش خبرگزاری تسنیم، حدود ساعت 10 صبح روز گذشته (6 خرداد ماه) نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان فراجا مواجه شدند. انتهای خبر ]]> اخبار Tue, 30 May 2023 04:20:11 GMT http://ladiez.ir/vdcdsz0x.yt0zn6a22y.html مهاجرت، آخرین پناه مردم سیستان در مقابل هجوم خشکسالی http://ladiez.ir/vdccixqi.2bqxo8laa2.html به گزارش لادیز به نقل از عصرهامون، سیستان سرزمین اساطیری با تمدن چندین هزار‌ساله که تاریخ غنی آن گویایی اصالت و تمدن مردمان این سرزمین است، این منطقه در روزگاران گذشته سرشار از آب و آبادانی بود و با جریان آب در هامون زندگی در این سرزمین رونق بسیار داشت کشاورزی، دامداری، ماهیگیری، خلک بافی و حصیربافی شغل‌های بومی مردم سیستان بود که روزگاران خوش و خرمی را نه‌تنها برای مردم سیستان بلکه برای کل ایران به ارمغان آورده بود. مرغوب‌ترین گندم و بهترین آرد از این سرزمین به سایر نقاط کشور و حتی کشورهای آسیایی صادر می‌شد و سیستان به‌عنوان انبار غله ایران شهرت گرفته بود. طبق معاهده‌ای که در سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان منعقد شد سالانه ۸۲۰ میلیون مترمربع از آب هیرمند به سمت ایران باید جاری می‌شد، اما بدعهدی کشور افغانستان باعث شد این توافق اجرایی نشود، در دو سال اخیر نیز کشور همسایه افغانستان با ساخت سد کمال خان آب را به سمت گود زره منحرف کرد و هدف اصلی از ساخت این سد نیز جلوگیری از ورود آب به سیستان بود. بدعهدی افغانستان روزگار را برای مردم سرزمین کهن سیستان سخت و باعث نابودی مشاغل بومی و سنتی در این منطقه از ایران شد. با خشک‌شدن هامون، بادهای ۱۲۰ روزه که روزگاری نسیم خنک را بر صورت مردم می‌وزاند امروز به عاملی برای تهدید سلامتی تبدیل شده است و به‌جای نوازش نسیم خنک گردوخاک چشم‌ها و نفس مردمان سیستان را تنگ کرده است. در طول این سال‌ها جلسات و قول‌های متعددی برای تحقق حقابه سیستان از سوی مسئولین داده شد و همچنین افغانستان قول‌های بسیار در جاری کردن حقابه داد؛ اما این قول‌ها فقط در حد حرف بود. خشکسالی و ازبین‌رفتن دام و کشاورزی و شغل‌های بومی منطقه سیستان بسیاری از اهالی این منطقه را مجبور به مهاجرت به استان‌های دیگر و ترک خانه و کاشانه‌شان کرد. برای ادامه زندگی مجبور به مهاجرت هستیم صیادی یکی از جوانان شهرستان هیرمند که بیشترین آسیب را از خشکسالی دیده است در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تمامی کسب‌وکارها در سیستان از بین رفته است و شغلی برای امرار و معاش زندگی وجود ندارد بیان کرد: ما مجبور هستیم برای ادامه زندگی به سایر استان‌ها برویم والا هیچ‌کس دوست ندارد از وطن و سرزمین خود کوچ کند. اربابی مرد دامداری که با حسرت به تعداد اندک دام‌های خود که در زمین‌های خشک به دنبال علوفه بودند نظاره می‌کرد به خبرنگار ما گفت: درگذشته تعداد ۱۸۰ رأس گوسفند داشتم و زندگی بسیار خوب و خرمی اما امروز تنها ۱۰ رأس دام دارم که باتوجه‌به نبود آب و علوفه توان نگهداری این تعداد را هم ندارم. مهاجرت چالش جدی در سیستان حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تشدید خشکسالی و قطع حقابه از سوی کشور افغانستان موجب افزایش مهاجرت از منطقه سیستان شده است بیان کرد: امروز شاهد افزایش مهاجرت از منطقه و تأثیر جدی خشکسالی بر تنگه احد ایران هستیم که اگر برای آن چاره‌اندیشی جدی صورت نگیرد در آینده با چال‌های جدی‌تری مواجه خواهیم بود. وی افزود: دشمنان ملت ایران و در رأس آن آمریکا و اسرائیل از سال‌ها قبل برای ایجاد بحران کمبود آب در منطقه سیستان طراحی داشته و این موضوع اخیراً با قطع کامل حقابه رودخانه هیرمند از کشور افغانستان عملیاتی شده است که این رویکرد در راستای خالی از سکنه کردن تدریجی مرزهای ما در سیستان طراحی شده است. این نماینده مجلس تصریح کرد: عدم پرداخت حقابه هیرمند در کنار نابودی کشاورزی بیکاری را برای مردم این استان به ارمغان آورده که به‌نوعی سناتوری مهاجرت و خالی‌شدن مرزها را برای این استان جنوبی ایران رقم می‌زند. به گفته محمدی رئیس یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل در سیستان از تعداد مراجعات روزانه برای حمل‌ونقل حداقل ۸۰ درصد مربوط به حمل اثاثیه منزل از سیستان به سایر نقاط کشور است. به گفته کارشناسان، مهاجرت در استان‌های مرزی تهدیدی ملی محسوب می‌شود، اگر بی‌مهری به استان‌های مرزی به همین منوال ادامه داشته باشد دولت برای ایجاد امنیت هزینه هنگفتی را باید پرداخت کند. انتهای خبر/ س ]]> اخبار Tue, 30 May 2023 04:20:11 GMT http://ladiez.ir/vdccixqi.2bqxo8laa2.html «مرگ‌ومیر جاده‌ای» سر تیتر خبرهای سیستان و بلوچستان/ توسعه جاده‌ها در بن‌بست کمبود اعتبار http://ladiez.ir/vdcb8gb5.rhbg9piuur.html به گزارش لادیز به نقل از عصرهامون، حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه شهری است که برای جابه‌جایی مردم و کالاها ضروری بوده وضعیت نامناسب جاده‌های سیستان و بلوچستان عدم تأمین امکانات فنی در جاده‌ها و بی‌احتیاطی رانندگان عواملی است که دست‌به‌دست هم داده و سبب بالارفتن میزان مرگ‌ومیر شده است. تصادف یکی از معضلات اجتماعی است که هر ساله هزینه‌های اقتصادی زیادی را نیز به جامعه وارد می‌کند، متأسفانه سیستان و بلوچستان نیز به‌عنوان یکی از استان‌های دارای بیشترین آمار حوادث جاده‌ای شناخته می‌شود، بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر شدت تصادفات جاده‌ای از جمله عوامل: راه، وسایل نقلیه و محیطی اهمیت بسزایی دارد. هرچند که جاده به‌عنوان تنها عامل تصادفات جاده‌ای به‌حساب نمی‌‌آید و علل و عوامل دیگری مانند ایمنی وسیله نقلیه و راننده نیز نقش پررنگی دارند؛ اما نباید فراموش کرد که یکی از عناصر کلیدی در کاهش حوادث جاده‌‌ای، بهبود کیفیت جاده است زیرساخت جاده یکی از معیارهای ایمنی راه است که باید توجه ویژه به آن داشت. سرگزی یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: جاده‌های نامناسب استان باعث مخاطرات بسیاری می‌شود و هر ساله جان شهروندان را می‌گیرد و خانواده‌های بسیاری داغدار عزیزانشان می‌شوند و تعدادی از افراد از کارافتاده می‌شوند. بلوچ زهی شهروند دیگری افزود: جاده‌های استان از ایمنی لازم برخوردار نیست و افراد برای تردد در این مسیرها و سفر به شهرهای دیگر سیستان و بلوچستان دچار تردید می‌شوند، راهی شدن در این مسیرها به علت مناسب نبودن وضعیت جاده‌ها همواره سبب نگرانی و دلهره افراد است. جاده‌های سیستان و بلوچستان به سمت دیار باقی است جواد جمشیدزهی، کارشناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در پهناورترین استان کشور به دلیل غیراستاندارد بودن جاده‌ها روزانه شاهد تصادف‌ و حوادث رانندگی هستیم، گفت: در جاده‌های اصلی و فرعی استان به علت قاچاق سوخت، تردد غیرمجاز اتباع بیگانه و مشکلات فنی راه‌ها تصادفات بسیاری داریم. وی ادامه داد: سرعت بسیار بالای خودروهای حامل سوخت قاچاق برای جان راننده و سرنشینان خودرو و سایر خودروهای عبوری خطرناک است، این خطرات در جاده‌‌های 2 طرفه استان و به‌ویژه شهرستان‌های جنوبی بیشتر می‌شود، سیستان و بلوچستان از لحاظ‌ داشتن راه‌های مناسب جزو فقیرترین استان‌ها محسوب می‌شود، روزانه حداقل ۴ نفر جان خود را بر اثر تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهند. کارشناس اجتماعی تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان، از مهم‌ترین عوامل حوادث جاده‌ای نبود بزرگراه، تجهیزات ترافیکی اعلام شده و عوامل انسانی که بر تلفات جاده‌ای افزوده است می‌توان: خواب‌آلودگی، عدم توجه به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز را عنوان کرد. وی افزود: فرسودگی جاده‌ها از یک سو و سرعت غیرمجاز از سوی دیگر زمینه را برای جولان تصادفات در جاده‌های استان فراهم کرده است، خودرو‌ها و جاده‌های ما بخشنده نیستند با کوچک‌ترین خطا رانندگان جان خود را از دست می‌دهند. خارج شدن خودروهای سوخت بر راهکاری برای حل مشکل تصادفات استان جمشیدزهی اذعان کرد: تصادف و تردد باهم ارتباط دارند در چند سال اخیر ترددها افزایش‌یافته ولی خودرو‌ها استاندارد لازم را ندارند و جاده‌ها نیز از ایمنی ضروری برخوردار نیستند. وی گفت: کشور‌های که سرانه مرگ‌ومیر ناشی از رانندگی بالایی دارند، به دلیل شبکه‌های جاده‌‌ای و همچنین کمبود منابع برای اجرای قوانین ایمنی در جاده‌ها و کمک‌های پزشکی است و کشورهای با کمترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای عمدتاً منابع لازم برای حفظ استانداردهای جاده‌های خود در سطح بالا و اجرای قوانین محکم در استفاده از جاده‌ها را در دستور کارشان قرار دارد. کارشناس اجتماعی خاطرنشان کرد: با خارج شدن خودروهای سوخت بر و خودروهای حامل اتباع بیگانه از چرخه جاده‌های اصلی سیستان و بلوچستان عمده مشکلات تصادف و مرگ‌ومیر در جاده‌های استان از بین می‌رود. انتهای خبر/ ]]> اخبار Sun, 28 May 2023 04:12:44 GMT http://ladiez.ir/vdcb8gb5.rhbg9piuur.html شهادت یک مرزبان در درگیری با طالبان/ ۲ مرزبان مجروح شدند http://ladiez.ir/vdcawwnu.49nwo15kk4.html به گزارش لادیز به نقل از عصرهامون، مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی مرزبانی فراجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی درگیری مرزی نیروهای طالبان با مرزبانان ایران در منطقه ساسولی حوزه هنگ مرزی زابل، یک نفر از مرزبانان غیور شهید و دو نفر دیگر مجروح شده‌اند. در پی درگیری مرزی نیروهای طالبان با مرزبانان در منطقه ساسولی حوزه هنگ مرزی زابل، یک نفر از مرزبانان غیور شهید و یک نفر دیگر مجروح شده است. در این درگیری که با آتش پرحجم مرزبانان همراه بود تلفات شدیدی نیز به افراد تحت امر طالبان وارد شده است که اخبار تکمیلی آن متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد. شهادت سرباز وظیفه «مهدی احمدی» در درگیری با طالبان ظهر امروز در درگیری مسلحانه مرزداران با نیروهای مسلح طالبان، یک تن از دلاورمردان هنگ مرزی زابل به شهادت رسید. سرباز وظیفه «مهدی احمدی» در حین حراست و پاسداری از مرزهای عزت و شرف ایران اسلامی در درگیری مسلحانه با نیروهای تحت امر طالبان در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان به فیض شهادت نائل آمد. شهید «محمدمهدی احمدی» مجرد و ساکن استان خراسان شمالی بود. انتهای خبر/ ق ]]> اخبار Sun, 28 May 2023 04:12:44 GMT http://ladiez.ir/vdcawwnu.49nwo15kk4.html تحریم مانع پیشرفت کشور نشد؛ در همه محصولاتمان از دفاع سایبری و هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم http://ladiez.ir/vdci3uar.t1auv2bcct.html به گزارش لادیز به نقل از دانا؛ سردار سیدمهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح در برنامه تلویزیونی صف اول که از شبکه خبر پخش شد، گفت: ما چهل سال قبل در نقطه صفر موشکی قرار داشتیم و فقط یک موشک بازسازی شده اسکاد را برای دفاع از مردم به کشور آورده بودیم. وی افزود: در فاصله ۴۰ ساله که در عین حال تحریم‌های سنگین علیه کشور ما اعمال شده بود، توانستیم به موفقیت‌های بسیاری دست پیداکنیم که موشک خرمشهر ۴ یکی از آن‌هاست. البته باید یاد و خاطره شهید حسن تهرانی مقدم که پدر صنعت موشکی ایران است را گرامی بداریم که خدمات و فعالیت‌های ارزنده‌ای را برای این صنعت انجام داد. جانشین وزیر دفاع با اشاره به موشک «خرمشهر ۴» عنوان کرد: امروز ما به نسل چهارم موشک خرمشهر رسیده‌ایم که به بومی‌بودن، جوانان پرافتخارمان و قابلیت‌های آن افتخار می‌کنیم. وی ادامه داد: موشک «خرمشهر ۴» برد ۲ هزار کیلومتری داشته و وزن سرجنگی آن ۱۵۰۰ کیلوگرم است. طول سرجنگی آن حدود ۴ متر است و هدایت آن در فاز میانی انجام می‌شود. سردار فرحی با اشاره به نحوه حرکت نسل چهارم موشک خرمشهر عنوان کرد: این موشک پس از رهاشدن از سکوی پرتاب مطابق با برنامه به سوی بالا حرکت می‌کند که در ارتفاع مشخص با سرعت مشخص بدنه از کلاهک جدا شده و فقط سرجنگی آن باقی می‌ماند. وی اضافه کرد: این موشک پس از طی مراحل فوق وارد فاز میانی می‌شود که برد اصلی موشک در آنجا تنظیم می‌شود. رئیس اسبق سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع با بیان اینکه سر جنگی موشک در ارتفاع چندکیلومتری خارج از جو قرار گرفته و در این مدت موتورهای پشت این سرجنگی دو فرآیند انجام می‌دهند، گفت: اولین قدم برطرف‌کردن اغتشاشات ناشی از جدایش موتور از سرجنگی است و گام دوم، استفاده از موتورهای دیگری است که به سرجنگی کمک می‌کنند تا به سوی هدف تعیین‌شده برود. وی ادامه داد: هنگامی که فاز میانی به مرور در حال پایان است، باید تمام خطاها به سمت صفر برود. یعنی موتورها باید به نحوی در این فاصله طولانی ۲ هزار کیلومتری کار کرده باشند که همه خطاها را به سمت صفر برده و سر جنگی را به پایداری کامل برسانند. سردار فرحی با اشاره به مراحل بعدی حرکت موشک «خرمشهر ۴» گفت: هنگامی که حرکت موشک در فاز میانی رو به پایان است، سرجنگی آماده ورود به جو غلیظ می‌شود. در این مرحله، شاهد کاهش تدریجی سرعت موشک از ۱۶ ماخ در فاز میانی به ۸ ماخ است. سرعت ۸ ماخ برای یک موشک مانند خرمشهر ۴ یعنی مقابله با آن برای سامانه‌های پدافندی تقریباً یک کار محال است. وی افزود: هنگام ورود سرجنگی به جو غلیظ، برای ایجاد شرایط پایدار موتورهای دیگری فعال می‌شوند که سرجنگی را مانند یک مته و چرخ دوار در یک مدار دایره‌ای شکل گردش می‌دهند تا پایداری خود را در حرکت به سوی هدف حفظ کند و انحرافی در مسیر حرکت موشک ایجاد نشود. جانشین وزیر دفاع با اشاره به مراحل مختلف حرکت موشک «خرمشهر ۴» گفت: ما در این موشک سه فاز مختلف را داریم. فاز اول، ارتفاع، سرعت و برد اصلی را تعیین می‌کند. فاز دوم، مرحله میانی است که ۲ هزار کیلومتر را برای پایداری و کنترل اغتشاشات مدیریت می‌کند. وی ادامه داد: فاز سوم، ورود موشک به جو غلیظ است که در این مرحله، موتورهای دیگری فعال هستند تا بتوانند با چرخش بسیار بالا جلوی انحراف را گرفته و این موشک را به سوی هدف از پیش تعیین شده هدایت کرده و به نقطه بزنند. سردار فرحی با اشاره به سرعت موشک «خرمشهر ۴» و مقاومت آن در برابر جنگ الکترونیک دشمن تصریح کرد: سرعت این موشک ۸ ماخ است و هنگام حرکت به سوی هدف در حال چرخش است. در این حین، سامانه هدایت آن کاملاً قطع بوده و به همین دلیل، هیچ عملیات جنگ الکترونیکی روی آن مؤثر نیست. یعنی موشک در این مرحله یک قطعه مکانیکی کامل است. وی افزود: همه هنر موشک خرمشهر ما دارا بودن سیستم هدایت و کنترل در فاز میانی است که هم اغتشاشات را کنترل می‌کند و هم موشک را به سوی هدف نهایی سوق می‌دهد. بنابراین، موشک هنگام ورود به جو غلیظ عملاً یک موشک هدایت‌شده از قبل است و برای حفظ این هدایت با چرخشی که به سرجنگی موشک داده می‌شود آن را تا رسیدن به هدف کنترل می‌کنند. جانشین وزیر دفاع با بیان اینکه موشک «خرمشهر ۴»، نخستین موشکی است که در فاز میانی هدایت می‌شود، خاطرنشان کرد: موشک‌های قبلی ما از این ویژگی برخوردار نبودند و پس از ورود به جو غلیظ آن را تنظیم می‌کردیم تا به سوی هدف به حرکت کند. در واقع، سامانه هدایت و کنترل موشک نیز پس از ورود به جو غلیظ فعال بود که امکان داشت تا از طریق جنگ الکترونیک به آن آسیب وارد شده و به آن خطا بدهد. سردار فرحی درباره تفاوت‌های موشک خرمشهر ۴ با نسل‌های قبلی آن، تصریح کرد: موشک خرمشهر یک پلتفرم و یا سکوی ثابت طراحی شده است که با گذشت زمان فناوری‌های جدید را بر روی آن ایجاد کرده‌ایم. یکی از این تغییرات در خصوص سکوی موشک است که کامل‌تر شده و سرعت آن نسبت به قبل ۳ برابر شده است. وی افزود: موشک خرمشهر ۴ نسبت به نسل‌های قبل دقت بیشتری دارد و ماندگاری سوخت در داخل این موشک سوخت مایع است، ۳ سال است. جانشین وزیر دفاع در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اعلام شده بود که این امکان وجود دارد تا سوخت در موشک «خرمشهر ۴» تا ۱۰ سال ذخیره شود، بیان کرد: تا پیش از این، ماندگاری سوخت مایع یک یا دو روز بود چون سوخت مایع خوردگی زیادی دارد و پس از یک یا دو روز باعث سوراخ شدن مخزن موشک می‌شد. وی ادامه داد: به همین دلیل، ما برای افزایش مدت زمان ذخیره سوخت مایع در مخزن موشک‌ها، هم آلیاژها و هم ترکیب سوخت را تغییر دادیم و اکنون این ادعا را داریم که این سوخت ماندگاری ۱۰ ساله دارد یعنی مانند موشک‌های سوخت جامد ما که با قطعیت می‌گویم ۱۰ سال ماندگاری دارد و در انبارهای ما می‌تواند ذخیره شود. اکنون موشک‌های سوخت مایع ما نیز به چه عمری رسیده اند ولی برای اطمینان از موضوع زمان ماندگاری سوخت مایع در مخزن موشک را ۳ سال اعلام می‌کنیم. سردار فرحی، افزایش سرعت به‌کارگیری نسل چهارم موشک خرمشهر را دیگر مزیت آن دانست و افزود: موشک خرمشهر ۴ برای پرتاب نیاز به سکوی ثابت نداشته و از روی سر کوی متحرک پرتاب می‌شود. زمان آماده‌سازی و عملیاتی شدن این موشک قبلاً زیاد بود اما اکنون به زیر ۱۵ دقیقه رسیده است. وی ادامه داد: ما برروی سرجنگی موشک خرمشهر ۴ فعالیت‌های بسیاری انجام دادیم. اولاً سطح مقطع راداری آن را بسیار کاهش داده‌ایم تا رادارهای دشمن نتواند آن را تشخیص دهد. رئیس اسبق سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع در پاسخ به چرایی عدم وجود بالک بر روی موشک «خرمشهر ۴» عنوان کرد: عدم وجود بالک یکی دیگر از ویژگی‌های نسل چهارم موشک خرمشهر است. هدف از این کار، کاهش اصطکاک و اعوجاج و افزایش دقت آن است. وی افزود: ما با دو موتور کوچک (تراست وکتور) که در داخل بدنه در کنار موتور اصلی قرار دادیم عملاً جهت‌های موشک را به جای بالک از آن طریق تعیین می‌کنیم. بنابراین؛ قابلیت مانورپذیری موشک را بسیار بیشتر کردیم. سردار فرحی با بیان اینکه سرعت موشک «خرمشهر ۴»، ۱۶ ماخ یا ۱۸ هزار کیلومتر بر ساعت است، خاطرنشان کرد: سرعت این موشک هنگام ورود به جو، ۸ ماخ بوده و دقت آن نیز بر اساس برد ۲ هزار کیلومتر حدود ۳۰ متر است. وی ادامه داد: وقتی سرعت موشک افزایش یافته است، این فاصله در مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه از فاصله شلیک تا برخورد زمان می‌برد. جانشین وزیر دفاع با اشاره به سایر ویژگی‌های نسل چهارم موشک خرمشهر بیان کرد: ما در این موشک چند کار مهم انجام دادیم. اولاً، سطح مقطع راداری را به حداقل رساندیم. دوم، سرعت آن به قدری بالاست که حتی اگر آن را تشخیص بدهند نیز مقابله با آن برای دشمن بسیار مشکل است. وی ادامه داد: جنس بدنه موشک «خرمشهر ۴» به گونه‌ای است که اگر سطح مقطع آن بیشتر باشد، تشخیص آن بسیار مشکل است. همچنین، سامانه هدایت و کنترل هنگام ورود موشک به جو به طور کلی از مدار خارج است و حین ورود به جو هیچ پالس الکتریکی و الکترونیکی وجود ندارد تا جنگ الکترونیک دشمن روی آن اثر بگذارد و فرامین را منحرف کند. سردار فرحی با بیان اینکه دو نکته مهم را در نسل چهارم موشک خرمشهر به عنوان محصول جدید اعمال کرده‌ایم، عنوان کرد: ما بر روی همه محصولات خود از جمله این محصول دفاع سایبری را فعال کرده‌ایم تا در مقابله با حملات سایبری دشمن مقاومت کرده و آن را خنثی کند. وی افزود: نکته بعدی نیز، استفاده از هوش مصنوعی است که بتواند با مانورپذیری‌های لازم مسیر انحرافی داده و عملاً از کمین تهدید دشمن خارج شود. جانشین وزیر دفاع درباره چرایی نامگذاری موشک «خرمشهر ۴» به نام خیبر گفت: خیبر یک اتفاق تاریخی برای ما مسلمانان به خصوص شیعیان است که حضرت علی (ع) با اقتدار و دست خیبرشکن خود قلعه خیبر را جابجا کردند. ما به این امید که این موشک بتواند قلعه‌های دشمن را در هم بشکند نام آن را خیبر گذاشته‌ایم. وی ادامه داد: البته همه این محصولات با هدف بازدارندگی طراحی و تولید می‌شوند. لذا، قدرت بازدارندگی ما با این محصولات افزایش پیدامی‌کند. سردار فرحی با اشاره به سایر ویژگی‌های موشک «خرمشهر ۴» عنوان کرد: در این موشک، ترکیب جالبی از سوخت مایع را طراحی کردیم که ایمپالس (انرژی ضربه) بسیار خوبی را ایجاد می‌کند. علاوه بر این، هرچه نسبت قطر به طول موشک بیشتر باشد موشک پایدارتر خواهد بود و در «خرمشهر ۴» این موضوع رعایت شده و موتور موشک در مخزن موشک جای گرفته است و طول موشک را کاهش داده است. جانشین وزیر دفاع در پاسخ به سوالی درباره اینکه نسل چهارم موشک چه جایگاهی در بین همه موشک‌های ساخت ایران دارد، گفت: این موشک برترین و قابل‌ترین موشکی است که تاکنون جمهوری اسلامی ساخته است، چه سوخت مایع و چه سوخت جامد. البته در حوزه سوخت جامد دستاوردهای فوق‌العاده‌ای به‌دست آمده است. سردار فرحی در ادامه سخنانش با بیان اینکه توانمندی و قابلیت فناورانه تولید موشک‌هایی با برد بیش از ۲ هزار کیلومتر را داریم، تصریح کرد: اما ما تابع سیاست‌های کلان کشور هستیم و آنچه رهبر انقلاب و شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند این است که ما در برد ۲ هزار کیلومتر متوقف شویم. اما در صورت لزوم توان دستیابی به بردهای بلندتر را داریم ولی تاکنون چنین کاری انجام نداده‌ایم و برنامه‌ای هم برای آن نداریم. رئیس اسبق سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع گفت: ما ۱۰ سال است که موضوع برد را حل کرده‌ایم و روی پنج سرفصل متمرکز شده‌ایم. اول، باید کمیت موشک را به حداکثر برسانیم اکنون تعداد موشک‌های ما به‌قدری شده است که زاغه برای نگهداری آن در اختیار نداریم. ما از ظرفیت‌های یک شبکه بزرگ در کشور استفاده می‌کنیم و امروز بیش از ۸ هزار شرکت مختلف به ما خدمات می‌دهند. وی ادامه داد: دوم، افزایش کیفیت موشک‌هاست که این موضوع به‌طور مرتب در حال ارتقاست. سوم، موضوع قیمت است که ما کاری کنیم تا تولیدات ما به حداقل قیمت برسد یعنی باید بتوانیم با روش‌های بهتر و قیمت ارزان‌تر موشک تولید کنیم. البته ما ادعا می‌کنیم قیمت محصولات ما نسبت به نمونه متعارف جهانی یک دهم است. اکنون قیمت نمونه‌های خارجی از دو تا هفت میلیون دلار متغیر هستند. سردار فرحی، زمان تحویل را یکی‌دیگر از مؤلفه‌های مهم در حوزه موشکی دانست و افزود: تحویل به موقع یک محصول به نیرو در مقطع مشخص با تعداد مشخص یکی از مؤلفه‌های مهم در حوزه موشکی است. اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم عملاً موجب بهم‌ریختگی در برنامه آن نیرو می‌شویم. وی ادامه داد: بنابراین؛ اینکه بتوانیم فرآیند تولید، برنامه‌ریزی و انضباط کاری را به سمت و سویی ببریم که محصولات مورد نیاز یک نیرو را متناسب با نیاز آن نیرو و در موعد تعریف شده، تحویل دهیم، یک قدم بزرگ است که در حال کار بر روی آن هستیم. جانشین وزیر دفاع با بیان اینکه باید محصولات ما تنوع داشته باشند، تاکید کرد: تنوع محصول ما باید برای مشتریان ما مرتباً خوشحالی بیاورد یا به قول خارجی‌ها آن‌ها را سورپرایز کند. البته تنوع دو مؤلفه دارد؛ اول، ایجاد فناوری‌های جدید بر روی محصولات موجود و دوم، تحویل محصول جدید به مشتریان است. وی افزود: این کارها در سایه وجود جوانان، نخبه، علاقه‌مند و شایسته و همچنین، ارتباط با مجموعه دانشگاه‌ها محقق می‌شود. ما به عنوان وزارت دفاع امروزه با همه دانشگاه‌های سطح یک کشور ارتباط داریم و کمتر دانشگاهی وجود دارد که رنگ و بوی وزارت دفاع در آن نباشد. سردار فرحی در خصوص توانایی موشک‌های ما برای هدف قراردادن اهداف دریایی گفت: در سرجنگی موشک‌های بالستیک امکان استفاده از سیکرهای راداری و اپتیکی برای انهدام اهداف متحرک وجود دارد. وی ادامه داد: با استفاده از هوش مصنوعی، قدرت مانورپذیری و استفاده از سیکرهای اپتیکی و راداری به‌خصوص در موشک‌های سوخت جامد و بعضاً استفاده از سیکرهای دوگانه، دقت افزایش یافته و امکان انهدام اهداف متحرک فراهم شده است. رئیس اسبق سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع با بیان اینکه گام به گام در حال حرکت به‌سوی رادارگریزی بیشتر هستیم، تصریح کرد: ما به‌زودی به مرحله‌ای خواهیم رسید که هیچ مانعی همچون گنبد آهنین، فلاخن داوود و… نمی‌تواند از رسیدن موشک‌های ما به هر نقطه‌ای جلوگیری کند. در این راستا، ۶ پروژه مختلف طراحی کرده‌ایم که یکی از آن‌ها کاهش سطح مقطع راداری است. سردار فرحی در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای دفاعی در حوزه فضایی گفت: پرتابگر بهینه سیمرغ ما به‌زودی اقدام خواهد کرد و پرتابگر ذوالجناح نیز در چنین شرایطی قرار دارد. هر دو ماهواره طی دو یا سه ماه آینده پرتاب خواهند شد. ماهواره‌برهای سریر و سروش از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ به عرصه خواهند آمد. وی در پاسخ به سوالی دیگری درباره پایگاه فضایی چابهار عنوان کرد: با دستور آقای رئیسی و حمایت وزارت ارتباطات این پایگاه با حمایت سه‌جانبه وزارت دفاع، نیروی هوافضای سپاه پاسداران و وزارت ارتباطات در حال عملیاتی‌شدن است و در یک برنامه دو ساله مورد اولین بهره‌برداری از سکوی پرتاب چابهار انجام شود. جانشین وزیر دفاع در پایان گفت: ما به زودی تحویل‌دهی موشک‌های راهبردی سوخت جامد را به نیروی هوافضای سپاه پاسداران خواهیم داشت.. انتهای خبر ]]> اخبار Sat, 27 May 2023 04:37:24 GMT http://ladiez.ir/vdci3uar.t1auv2bcct.html امام جمعه زاهدان: توجه به وضعیت سخت مردم ‌سیستان زودگذر و احساسی نباشد http://ladiez.ir/vdch6vni.23nv6dftt2.html به گزارش لادیز به نفل از تسنیم، آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان اظهار داشت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی تحکیم بنیان خانواده، رعایت حرمت، نیکی پدر و مادر و اطاعت از آنهاست. امام جمعه زاهدان با قرائت و شرح فرازی از دعای 24 صحیفه سجادیه به بیان نکاتی پیرامون حفظ حرمت، محبت و عشق ورزی نسبت به پدر و مادر پرداخت. آیت‌الله محامی بیان داشت: باید از جایگاه پدر و مادر و وظیفه‌ای که در برابر آن‌ها داریم آگاه باشیم و جایگاه پدر و مادر در دین اسلام را با فرهنگ غربی مقایسه کنیم تا متوجه شویم که جامعه اسلامی چه مقدار به این ارزش‌ها وفادار و چه مقدار تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار گرفته است. نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی تلاش برای اقتدا به سنت پیامبر اکرم(ص)، اهل‌بیت(ع) و جانفشانی برای دفاع از مرزهای عقیدتی، فکری و جغرافیایی جامعه اسلامی و کشور اسلامی است. امام جمعه زاهدان ضمن تبریک دهه کرامت و سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) عنوان کرد: یکی از کار ویژه‌های امام رضا(ع) تلاش برای رشد علمی، عقلی و فکری جامعه اسلامی به خصوص جامعه تشیع و پالایش احادیث بود به گونه‌ای که بزرگان، علما و راویان خدمت ایشان حدیث نقل کرده و حضرت نیز به اصلاح آن می‌پرداخت تا جامعه اسلامی و شیعی بتواند این معارف ناب را به خوبی درک کند. وی عنوان کرد: در این ایام شمیم عطر شهادت در فضای کشور و استان پراکنده شده است از جمله سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر و نیز شهادت مرزبانان غیور در استان که با شجاعت جنگیده و برای دفاع از میهن جانفشانی کردند و از خداوند متعال درخواست دادیم تا توفیق ادامه راه درخشان این بزرگواران را به ما عنایت کند. امام جمعه زاهدان با اشاره به سفر رئیس جمهور به چابهار اظهار کرد: این سفر جهت بازدید و افتتاح چندین پروژه صورت گرفت و منشا خیر بود از این جهت که برخی پروژه‌ها از جمله عملیات لوله گذاری دریای عمان آغاز و دیدارهایی با سرمایه گذاران اقتصادی و علمای منطقه انجام شد و امیدواریم این پروژه‌ها با سرعت دنبال و مایه رشد استان شود. آیت‌الله محامی گفت: همچنین دیدار رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان اتفاق افتاد که هر دو بر گسترش روابط اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی تاکید کردند که البته با فاصله چند روزه دشمن مرزبانان غیور را به شهادت رساند و نشان دهنده این است که دشمن روابط صمیمی بین دو کشور همسایه را نمی‌خواهد و به دنبال ایجاد ناامنی است و ما باید هوشیار باشیم و نیروهای نظامی و امنیتی با تلاش بیشتر انتقام خون این شهدا را گرفته و ضربه‌ای عبرت‌آموز به آن‌ها وارد کنند. وی ادامه داد: موضوع دیگر این سفر مشکل خشکسالی سیستان و بلوچستان و خصوصا حقابه بود که این مشکل ریشه در بی تدبیری و مزدوری رژیم پهلوی است که پدر و پسر بخش‌هایی از ایران را به افغانستان واگذار کردند و معاهده‌ای داشته برای پنجاه درصد از آب رودخانه و در دوره پهلوی پسر نیز این میزان به هجده درصد کاهش پیدا کرد و حق مردم را به کشورهای دیگر بخشیدند. آیت‌الله محامی بیان داشت: متاسفانه در دوران بعد از انقلاب نیز ضعف عملکرد، ترک عمل و سوء تدبیر داشته‌ایم و نمونه آن اینکه مسئولان سفارت ایران در افعانستان بیان می‌کردند هنگام آغاز طرح بند کمال خان ما به مرکز کشور گزارش دادیم اما کسی کاری نکرد و نقشه آمریکا این بود که آب سد کجکی به ایران نیاید و در طول سالیان اقدامی نشد و ضعف دیپلماسی را هم داریم که پیگیری نشد و خوشبختانه رئیس‌جمهور در این سفر در این جهت تاکید و اخطار داشتند و وزرا نیز همراهی داشتند که موجی ایجاد و توجه ها به وضعیت سخت مردم در منطقه سیستان جلب شد که مایه خشنودی است و امیدواریم این موج زودگذر و احساسی نباشد و با پشتوانه این فرمایش رئیس جمهور دنبال شود و از همه اهرم‌ها استفاده شود تا حق خود را از دولت همسایه بگیریم. وی ادامه داد: دولت‌های دست نشانده آمریکایی در طول این دوران حقابه ما را نداده اند و اگر به روال گذشته عمل کنیم کارساز نیست و باید طرحی نو در اندازیم و پیگیری جدی داشته باشیم تا بتوانیم حق مردم و حقابه سیستان را از کشور همسایه بگیریم. نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به هفتم خردادماه سالروز افتتاح اولین مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: نمایندگان مجلس دیداری با مقام معظم رهبری داشته و ایشان نیز توصیه و راهنمایی‌های حکیمانه‌ای داشته‌اند که امیدواریم دولت و مجلس به راهنمایی‌های ایشان به درستی عمل و تعامل قوا با یکدیگر به درستی تنظیم شود تا آثار و برکات این همکاری صمیمانه خود را در خدمت به مردم بیشتر نشان دهد. انتهای خبر ]]> اخبار Sat, 27 May 2023 04:31:03 GMT http://ladiez.ir/vdch6vni.23nv6dftt2.html رئیسی یکشنبه از سلطان عمان استقبال می‌کند http://ladiez.ir/vdcguz9x.ak9z74prra.html به گزارش لادیز به نقل از تسنیم، «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان به دعوت رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه به تهران سفر خواهد کرد. رئیس جمهور کشورمان عصر یکشنبه در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد بطور رسمی از سلطان عمان استقبال خواهد کرد. سپس رئیسی و سلطان هیثم بن طارق مذاکرات خصوصی خود را آغاز خواهند کرد و پس از آن هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور با یکدیگر گفتگو و رایزنی خواهند داشت. تعدادی از وزرا و مقامات ارشد این کشور، سلطان عمان را در این سفر 2 روزه همراهی می‌کنند. انتهای خبر ]]> اخبار Sat, 27 May 2023 04:31:03 GMT http://ladiez.ir/vdcguz9x.ak9z74prra.html آب رودخانه هیرمند بنا بر تصاویر ماهواره‌ای در سد کمال خان نگهداری می‌شود http://ladiez.ir/vdcfvxd0.w6dxcagiiw.html به گزارش لادیز به نقل از عصرهامون، حسینعلی شهریاری با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران از توانایی‌های قابل‌توجهی در حوزه ماهواره‌ها برخوردار است و افغانستان نمی‌تواند با صدور بیانیه واقعیت را کتمان کند بیان کرد: برخلاف آنچه دولت افغانستان اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای ماهواره خیام و دیگر ماهواره‌ها نشان داد که آب رودخانه هیرمند در سدهایی مانند سد کمال خان نگهداری می‌شود تا به خاک ایران نرسد. وی ادامه داد: طبق قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان منعقد شده افغانستان باید حقابه ایران را به رسمیت بشناسد و آن را اجرایی کند. نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه در سال‌های متمادی افغانستان این حق ملت ایران را نادیده گرفته و حقابه ملت ایران از رودخانه هیرمند را نداده است. شهریاری با اشاره به مواضع اخیر رئیس‌جمهور درباره حقابه ایران از این رودخانه اظهار داشت: مواضع رئیس‌جمهور در مورد حقابه ایران از رودخانه هیرمند بسیار خوب، قابل‌تقدیر و حمایت است و باید در ادامه مسیر همین مواضع و رفتار ما مقتدرانه ادامه پیدا کند تا ملت ایران به حق خود از این مسئله برسد. وی بیان کرد: علاوه بر سدسازی‌های قبل همچون سد کمال خان روی رودخانه هیرمند به‌تازگی نیز دولت افغانستان اقدام به سدسازی روی فرارود کرده تا جلوی انتقال آب آن را به ایران بگیرد. انتهای خبر/ س ]]> اخبار Sat, 27 May 2023 04:31:03 GMT http://ladiez.ir/vdcfvxd0.w6dxcagiiw.html بوی نامطبوع آتش‌زدن زباله‌ها، مردم زاهدان را کلافه کرد http://ladiez.ir/vdcen78w.jh87vi9bbj.html به گزارش لادیزبه نقل از زاهدنیوز، ساعت از ۹ شب که می‌گذرد بوی زننده و مشمئزکننده به همراه دود ناشی از آتش‌زدن ‏زباله‌ها اهالی ساکن در تقاطع بلوار سیدالشهدا و مالک‌اشتر شمالی زاهدان را اذیت می‌کند؛ اهالی می‌گویند ‏دوره‌گردها یا عوامل شهرداری با آتش‌زدن زباله‌ها بدون درنظرگرفتن ضوابط بهداشت محیط باعث انتشار این ‏دود بد بو و بیماری‌زا می‌شوند.‏ معضلی که آرامش را نه‌تنها از ساکنان یک خیابان بلکه از مردم شهر سلب کرده به این دلیل که اکثر مواقع ‏شاهد آتش‌زدن زباله‌ها در اقصی‌نقاط شهر هستیم حال این اتفاق نامیمون توسط زباله گردها رخ می‌دهد یا ‏خود اهالی محل برای رهایی و جمع‌آوری زباله و پلاستیک‌هایی که در یک جا دپو شدند اقدام به آتش‌زدن ‏زباله‌ها در گوشه‌وکنار خیابان‌ها می‌کنند.‏ سوزاندن برخی از پسماندها و زباله‌ها، نه‌تنها سبب آلودگی هوا می‌شود؛ بلکه آتشی برافروخته به جان ‏محیط‌زیست و طبیعت است که خسارت‌های جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند.‏ مخدوش‌شدن چهره طبیعت، دومین اثری است که سوزاندن زباله ایجاد می‌کند، گاهی انباشتی از لاستیک‌ها ‏یا مواد پلاستیکی و یا پسماندهای دیگر شعله‌ور شده و این زباله سوزی در واقع آتشی بر جان طبیعت و ‏محیط‌زیست است که خسارت‌های بسیار زیادی برای محیط‌زیست وارد می‌کند‎.‎ شهروندان ساعات تعیین شده زباله‌ها را درون مخزن قرار دهند ابوالفضل کاظمی، مدیر خدمات شهری شهرداری زاهدان در این باره با اشاره به اینکه آتش‌زدن پسماند طبق ‏قانون مدیریت پسماند ممنوع است، بیان کرد: شهروندان در هر ساعتی که بخواهند زباله را در کوچه و ‏خیابان قرار می‌دهند این در حالی است که باید زباله‌ها را رأس ساعت درب منزل قرار دهند و یا درون ‏سطل‌های زباله‌ای که در سطح شهر وجود دارد بگذارند.‏ وی تصریح کرد: برخی از شهروندان مراعات نکرده و در ساعات غیر از ساعات کاری پرسنل شهرداری زباله‌ها ‏را در تقاطع‌ها تخلیه کرده، ازآنجایی‌که زباله‌گردی پدیده‌ای است که حجم آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود ‏می‌طلبد شهروندان به این نکته اهمیت دهند.‏ افراد زباله گرد سبب تشدید بوی بد می‌شوند ‏ این مسئول افزود: زباله گردهایی که در موقعیت هستند هنگام تفکیک زباله‌ها اقدام به آتش‌زدن برخی از آنها ‏می‌کنند؛ با قاطعیت اعلام می‌کنیم عوامل شهرداری منطقه سه که در موقعیت کار می‌کنند از ساعت یک ‏بامداد آغاز به کارکرده و آتش‌زدن زباله‌ها به دوره‌گردهای زباله‌ها برمی‌گردد.‏ وی ادامه داد: تقاطع بلوار سیدالشهدا و مالک‌اشتر شمالی قبلاً چندین مخازن وجود داشته که این مخازن به ‏علت شکایت برخی از شهروندان جمع‌آوری‌شده است؛ در این راستا باتوجه‌به پر شدن مخازن در ساعات ‏مختلف روز، ماشین برای جمع‌آوری فوری آنها در نظر گرفته‌ایم تا دراسرع‌وقت زباله‌ها را جمع‌آوری کنند.‏ کاظمی اظهار کرد: مردم باید همکاری خود را مضاعف کرده و زباله‌ها را در ساعت جمع‌آوری ماشین زباله ‏درب منزل بگذارند یا هنگامی که آژیر ماشین جمع‌آوری زباله را می‌شنوند آنها را بیرون از منزل بگذارند تا ‏شاهد این دست از اقدامات نباشند.‏ مدیر خدمات شهری شهرداری زاهدان گفت: شهروندان می‌توانند هر گونه شکایت و انتقاد خود یا مواردی از ‏قبیل آتش‌زدن زباله‌ها را با سامانه ۱۳۷ در ارتباط بگذارند این سامانه به‌صورت ۲۴ ساعته پاسخگو شهروندان ‏است تا دراسرع‌وقت موضوعات را پیگیری کند.‏ به گزارش زاهدنیوز سوزاندن زباله‌ها موضوع جدیدی نیست؛ بلکه سال‌ها است این اتفاق رخ می‌دهد، ضروری ‏است تا برای جلوگیری از زباله سوزی و آتش‌زدن ضایعات، تفکیک زباله در اولویت قرار گیرد.‏ انتهای خبر/‏ ]]> اخبار Sat, 27 May 2023 04:31:03 GMT http://ladiez.ir/vdcen78w.jh87vi9bbj.html