راه توسعه ازجاده می‌گذرد؛
گام بلند دولت سیزدهم برای ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان/ ۴۴۹ کیلومتر در دست‌ساخت است
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 20184
 
۴۴۹ کیلومتر از مجموع بزرگراه‌های کشور در سیستان و بلوچستان در دست‌ساخت است.
به گزارش اتدیز به نقل از عصرهامون، بزرگراه‌ها و جاده‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه صنعت و اقتصاد در هر کشوری به شمار می‌روند که با افزایش تعداد جمعیت و نیاز به حمل‌ونقل، ایجاد بزرگراه‌ها و جاده‌ها برای راحتی و سهولت در حمل‌ونقل افراد و کالاها بسیار ضروری است.

بزرگراه‌ها همچنین به کاهش میزان تصادف کمک می‌کنند و می‌توانند نسبتاً زمان سفر به روستاها و شهرها را کاهش داده و در نتیجه مردم را به سفر برای تجارت ترغیب کنند و مسافرت‌ها را سریع‌تر، راحت‌تر و ایمن‌تر از حد معمول انجام می‌دهند و درعین‌حال باعث کاهش مصرف سوخت می‌شوند.

سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور دارای شبکه‌ای عقب‌افتاده و محروم از راه‌های مواصلاتی توسعه‌یافته بود که این امر با وجود ظرفیت‌های اقتصادی مهم در این استان نظیر برخورداری از تنها بندر اقیانوسی ایران و مرزهای طولانی سبب شده بود جایگاه استان در اقتصاد و تجاری و بازرگانی کشور ضعیف باشد.

این استان به دلیل مزیت ترانزیتی و قرارگرفتن در شاهراه اقتصاد بین‌المللی که به سبب موقعیت جغرافیایی و هم‌جواری با ۲ کشور پاکستان و افغانستان و دسترسی به آب‌های آزاد ایجاد شده نیازمند توسعه عنصر حمل‌ونقل است؛ نیازی که بخش اعظم آن در بستر جاده و بزرگراه‌ها تأمین خواهد شد.

در دولت سیزدهم برای توسعه و ساخت بزرگراه در این استان اقدامات و برنامه‌های خوبی در نظر گرفته شده است تا محرومیت استان در زمینه بزرگراه را رفع کند.

۲۱۰ کیلومتر بزرگراه در استان ساخته شده است
به گفته عطا اله اکبری مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان ۲۱۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سه سال اخیر باهدف توسعه راه‌های ایمن در افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و دستیابی به توسعه پایدار در محدوده تحت پوشش این اداره کل ساخته شده است که اقدامی بی‌نظیر بشمار می‌رود.

یکی از راه‌های برون‌رفت هر منطقه‌ای از مشکلات اقتصادی، ساخت راه‌های ارتباطی به‌ویژه بزرگراه‌هاست که می‌تواند در توسعه و عمران آن منطقه نقش اساسی و مهمی داشته باشد.

توسعه شبکه بزرگراه یکی از اولویت‌های مهم و اصلی است
محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بخش راه یکی از فعال‌ترین حوزه‌های اقتصادی سیستان و بلوچستان است، بیان کرد: در حال حاضر ۴۴۹ کیلومتر از مجموع بزرگراه‌های کشور در این استان در دست‌ساخت است.

وی اهمیت راه‌های ارتباطی به علت شرایط اقلیمی و جغرافیایی این استان را بسیار مهم دانست و افزود: همسایگی با چند کشور خارجی، قرارداشتن در مسیر ۲ کریدور از سه کریدور بزرگ ترانزیت جهان و نیز برخورداری از تنها بندر اقیانوسی لزوم توجه به این بخش را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

کرمی توسعه شبکه بزرگراه را یکی از اولویت‌های مهم و اصلی مدیریت سیستان و بلوچستان عنوان و تأکید کرد: طرح‌های این بخش بدون وقفه در حال اجراست.

استاندار اظهار کرد: باید در زمینه کیفیت و تسریع در طرح‌های جاده‌ای ناظرین دقت لازم بر کنترل کار را داشته باشند تا یک پروژه عمر مفید مناسبی داشته باشد.

اکبری مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برنامه این اداره کل توسعه بزرگراهی تمامی راه‌های شریانی شمال استان است افزود: هر سال می‌توانیم در صورت تأمین اعتبار حداقل بیش از ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه به طول بزرگراه‌های استان اضافه کنیم.

توسعه راه‌های سیستان و بلوچستان پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم موجب شد که عملیات تبدیل راه‌های اصلی به بزرگراه در همه مسیرهای ارتباطی استان آغاز شود و گام‌های نخست این طرح نیز در برخی مسیرهای منتهی به زاهدان تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری شود.

بنا به اعلام روابط‌عمومی استانداری سیستان و بلوچستان تا پایان امسال قطعه ۳ بزرگراه زاهدان - بیرجند به طول ۲۳ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۷ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد و همچنین قطعه ۲۰ کیلومتری بزرگراه «زابل - زاهدان» با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی و اعتباری بالغ بر هفت هزار و ۴۲۱ میلیارد ریال هزینه در حال اجراست و تا پایان سال جاری ۲۰ کیلومتر از مجموع ۵۱ کیلومتر باقی‌مانده این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.


متوسط ساخت بزرگراه در دولت قبل در سیستان و بلوچستان حدود ۱۳ کیلومتر بوده است که با نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه زیر ساخت‌ها در حال حاضر متوسط سالیانه ساخت بزرگراه در این استان به بیش از ۵۴ کیلومتر رسیده است که نویدبخش رونق و آبادانی بیش‌ازپیش است.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark