امتحانات دانشگاه‌ها با چه منطقی باید مجازی شود؟/ به قهقرا کشاندن بنیه علمی کشور با تعطیلی بی‌مورد دانشگاه‌
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۶:۲۱
کد مطلب: 19161
 
شیوه اخذ امتحانات دانشگاه ها به تصمیم گیری هر دانشگاه سپرده شده، در حالیکه با محقق شدن بخش اعظم واکسیناسیون دانشجویی و مهار نسبی سویه اومیکرون که هیچ خطری برای دانشجو و دانشگاه هایی که پایبند رعایت الزامات بهداشتی باشند، ندارد؛ با این وجود بد نیست وزیر علوم در این باب تجدید نظر نماید.

به گزارش لادیز؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نظر می رسد ظهور واریانت اومیکرون در جهان و اعلام ورود این سویه به کشورمان بیشتر از تمام سازمان ها و وزارتخانه ها، وزارت علوم را متوحش و متزلزل کرده است. چرا که بروز این سویه در روز پنجم آذرماه درست 5 روز پس از بازگشایی مدارس و دانشگاه ها صورت گرفت. بازگشایی ای که با قبل از آذر ماه با اعلام خروج تمام شهرهای کشور از وضعیت قرمز و نارنجی صورت گرفت.

به بیان دیگر تصمیم بازگشایی و تداوم آموزش حضوری در حالی صورت گرفت که خطر ابتلا در کشور مرتفع شده بود و اینگونه به نظر می رسید که کرونا با تمام سویه های و موج هایش مهار شده است.

اما درست پنج روز بعد از بازگشایی مدارس سازمان جهانی بهداشت از تشکیل موج و ظهور سویه ای از کرونا موسوم به «اومیکرون» در افریقای جنوبی خبر داد که تمام تصمیم گیری های حول بازگشایی دانشگاه ها را تحت الشعاع قرار داد.

 

اما به مروز زمان که اخبار تکمیلی در خصوص خصیصه های این سویه منتشر شد، این نکته دریافت شد که سویه اومیکرون نسبت به سویه های دیگر از جمله سویه دلتا که بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورمان از این سویه متضرر شدند، خطر مرگ ندارد اما از قدرت سرایت 500 درصدی نسبت به دلتا برخوردار است.

با این وجود پس از گذشت دو هفته از ورود اومیکرون به کشورمان و گزارش ابتلای این سویه در برخی از شهرهای کشور، کارشناسان شرایط را بسیار خوب ارزیابی کرده و به مدیریت قدرتمند این سویه از کنترل مرزها گرفته تا درمان سرپایی آن اعتراف کرده اند.
گرچه انتظار می رفت پی از گزارش و تایید اولین ابتلا در بازه ای دو تا سه هفته ای موج ابتلاها بصورت انفجاری همه را غافلگیر کند، که الحمدلله تا کنون این پیش بینی در حد یک نظریه مانده است.

اما در این میان و به توجه به شرایط شکننده دانش آموزان که در گروه سنی خطرناکی قرار دارند، هنوز امتحانات پایه های هفتم تا دوازدهم بصورت حضوری در جریان است و به رغم شرایط دشوار هنوز به اخذ امتحانات بصورت مجازی نیندیشیده اند.

 

گرچه ذکر شرایط آموزش و پرورش در مقام قیاس نیست و در این فقره هم اهمال ورزی هایی صورت گرفته که قابلیت رخداد اتفاقات ناخوشایند به وفور در این اهمال ورزی ها وجود دارد و خبرگزاری دانا پیش از این در چند گزارش به نقاط ضعف برگزاری امتحانات پرداخته است؛ خاصه آنکه در موارد بسیاری مدارس از اجرای پروتکل های بهداشتی که در واقع شرط بازگشایی و آموزش حضوری بود، سرباز زده اند!

با این وجود این سوال پیش می آید که چرا برخی از دانشگاه ها و در راس آنها وزارت علوم با شنیدن ورود سویه اومیکرون قافیه را باخته و هر روز گروهی از دانشگاه های کشور دومرتبه درهای دانشگاه را تخته و به سمت برگزاری امتحانات مجازی میل می کنند؟ درست رویه ای مخالف وزارت آموزش و پرورش و اقدام عجیب آقای وزیر در ابطال دستور صریح ستاد ملی مقابله مبنی بر اخذ کارت واکسن و یا تست پی سی آر 15 روزه از دانش آموزان که در واقع شرط حضور در جلسه امتحانات است و در مجموع وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش در اخذ تصمیم برگزاری امتحانات مصداق صادق افراط و تفریط هستند.

 

 

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم درباره آخرین وضعیت امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها با توجه به شناسایی ویروس جهش یافته امیکرون در کشور می گوید: تصمیم گیری در ارتباط با نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم در نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به عهده دانشگاه‌ها گذاشته شده است. برخی دانشگاه‌ها به لحاظ امکانات امکان برگزاری امتحانات پایان ترم و اسکان دانشجویان را دارند و برخی دیگر خیر.

 

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید برای برگزاری آزمون حضوری با ستاد کرونای استان خود هماهنگ کنند، افزود: اگر پیک جدیدی در کشور رخ دهد، قطعاً دانشگاه‌ها به لحاظ رعایت پروتکل‌ها و حفظ سلامتی دانشجویان این موضوع را مد نظر قرار خواهند داد.

این نابسامانی در وهله اول به متوجه وزیر علوم است، چرا که قبل از ورود و تایید ابتلای کرونا در کشور رلفی گل در روز 16آذر ماه پیرامون شکل برگزاری امتحانات دانشگاه ها می گوید: دانشگاه‌ها می‌توانند با توجه به ظرفیت‌های خود تصمیمات لازم درباره امتحانات اتخاذ کنند و امتحانات را به صورت حضوری یا مجازی برگزار کنند که این مسئله بستگی به ظرفیت و امکانات هر دانشگاه دارد.

گرچه پیش از این و تقریبا با ظهور کرونا در واپسین روزهای سال 98 که کرونا عالمگیر شد و شمار جانباخته گان در کشورمان به حد نگران کننده ای رسید، دانشگاه ها تعطیل آموزش و امتحانات به شیوه مجازی به جریان افتاد که این شیوه مشکلات عدیده ای را نسبت به آموزش حضوری برای دانشجویان و اساتید و حتی معلمان و دانش آموزان به وجود آورد.

 اما آموزش مجازی امروز و همزمان با فراگیر شدن سویه اومیکرون در دانشگاه های کشور موصوعیت متقاعد کننده ای ندارد. چرا که امروز در حالی آموزش حضوری که حدود 40 روز از آن می گذرد در شرایط ثبات کرونا و در دوره خموشی ویروس اتفاق افتاده. در دوره ای که 85 درصد جمعی کشور دو دوز واکسن تزریق کرده اند و از همین رهگذر شمار جانباختگان کرونایی امزوز دوشنبه13 دی ماه به 22 نفر رسیده است و در این شرایط تداوم اخذ امتحانات دانشگاه ها هیچ خطری متوجه دانشجویان نمی کرد.

 

اما در سال ها و ترم های گذشته دانشگاه ها به عنوان یکی از مهمترین مراکز اجتماعی که تردد بسیار زیادی داشتند و احتمال سرایت و آسیب پذیری فراوانی در این اماکن وجود داشت، مجبور به تعطیلی و اخذ امتحانات مجازی شدند؛ چرا که در ادوار مورد بحث که پیک های قبلی روزانه حدود 700 هموطن را به کام مرگ می کشاند، تعطیلی دانشگاه ها و اخذ آزمون های مجازی کاملا معقول و مقبول بود. اما امروزه با توجه به اینکه سویه اومیکرون خطر مرگ ندارد؛ ضمن آنکه با محقق شدن واکسناسیون دانشجویی توسط بخش عمده دانشجویان کشور و با رعایت پروتکل ها که مهمترین ابزار مقابله و ممانعت از ابتلا بروز بیماری محسوب می شوذ، میل به آموزش مجازی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست، به ویژه آنکه در طول بازه ای حدود 20 ماه که از تعطیلی دانشگاه های کشور می گذشت، آمارهای تکان دهنده ای از افت تحصیلی دانشجویان و گزندها و آسیب های دیگری منتشر شد که به صورت جدی بنیه علمی آینده کشور را مورد مخاطره و تهدید قرار می دهد.


با این وجود به نظر میرسد همانطور که خود وزیر علوم اختیار شیوه اخذ امتحانات را به دانشگاه ها سپرده، خود ایشان هم مداخله نماید و موجبات امتحانات حضوری و باز بودن کرسی درس و فحص دانشگاه ها را فراهم نماید.
 

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark