وقتی ارابه‌های مرگ در جاده‌های نیمه‌تمام می‌تازند؛
توسعه راه‌های پهناورترین استان کشور اولویت دولت سیزدهم
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 20142
 
سیستان و بلوچستان به دلیل وسعت و پهناوری که دارد توجه بر توسعه و استانداردسازی جاده‌ها بزرگراه در این استان ضروری است.
به گزارش لادیز به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور و یکی از استان‌های مرزی نیز به شمار می‌رود که علاوه بر مرزهای خاکی نیز مرزهای آبی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس دارد و به لحاظ وجود چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و شاهراه تجارت جهانی و ده‌ها مزیت دیگر دارای جایگاه ویژه‌ای است.

به دلیل فقر زیرساخت‌ها که درگذشته به‌ویژه در بحث جاده‌های ایمن و استاندارد این استان داشته است چرخه توسعه و پیشرفت استان با کندی پیش رفت.

این استان از نظر شاخص توسعه بزرگراهی جزو استان‌های کم‌برخوردار بوده و به‌تبع این شرایط تصادفات جاده‌ای هم در این استان از میانگین کشوری بالاتر است.

بهبود راه‌های استان نه‌تنها در کاهش تصادفات استان مؤثر خواهند بود؛ بلکه سبب رونق صادرات و واردات و ارتقای میزان حمل‌ونقل بار و مسافر در استان خواهند شد.

عدم وجود جاده‌های ایمن و استاندار در برخی از شهرهای این استان باعث شده است که روزانه شاهد بیشترین آمار تصادفات جاده‌ای در این استان باشیم به‌طوری‌که بسیاری از تصادفات منجر به فوت افراد می‌شود.

۳۸ کشته در یک ماه اخیر
به گفته فرمانده پلیس‌راه جنوب سیستان و بلوچستان، حوادث رانندگی تیرماه در جنوب این استان ۳۸ کشته و ۱۴۶ مجروح برجا گذاشته است.

مصطفی کول‌زاده می‌گوید: این تعداد فوتی و مجروح نتیجه ۱۰۴ فقره تصادف در جاده‌های جنوب سیستان و بلوچستان بوده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم جهش قابل‌توجهی در زمینه راه‌ها در این استان آغاز شده است.

ساخت ۱۲۳ کیلومتر بزرگراه در شمال استان سیستان و بلوچستان
عطا اله اکبری، مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: ۱۲۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتبار یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به همراه دو پل بزرگ نهراب و ماشکید طی دو سال اخیر به همت دولت سیزدهم در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: در دولت مردمی توسعه بزرگراه‌های استان با جدیت در دستور کار قرار گرفته است به‌طوری‌که تقریباً اغلب پروژه‌های بزرگراهی استان از ردیف ملی برخوردار شده و در قالب قطعات مختلف در دست اجراست.

اکبری می‌گوید: متوسط ساخت بزرگراه در دولت قبل در سیستان و بلوچستان حدود ۱۳ کیلومتر بوده است که با نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه زیر ساخت‌ها در حال حاضر متوسط سالیانه ساخت بزرگراه در این استان به بیش از ۵۴ کیلومتر رسیده است که نویدبخش رونق و آبادانی بیش‌ازپیش است.

توسعه راه‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان شتاب گرفته است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در بازدید از روند اجرای راه‌های شریانی حوزه راه و شهرسازی جنوب استان بیان کرد: در سال گذشته عملیات اجرایی باند دوم قطعه یک ایرانشهر به مهرستان و قطعه ۹ ایرانشهر به نیکشهر آغاز شده است که تا کنون در مجموع هرکدام بیش از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و برای اتمام این قطعات بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

منصور بیجار افزود: عملیات اجرایی باند دوم قطعات دو و سه ایرانشهر به خاش نیز که در منطقه کوهستانی واقع شده‌اند از سال ۹۹ آغاز و در حال حاضر بیش از ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که پیش‌بینی می‌شود برای اتمام این دو قطعه بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شود.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark